Söderbergskan

din moralkaka i en bloggosfär fylld av cupcakes

Vegansk kladdkaka

Kategori: Ätbart

 
Det enda jag bakat det senaste halvåret är scones, men i natt var jag ensam hemma, kunde inte sova och kände mig extremt rastlös då jag gått runt i 29 dygn utan internet på min dator och har fått hålla till godo med att surfa på Facebook över telefonen för höga kostnader. Hur som haver - vegansk kladdkaka smakar precis som vanlig sådan så varför inte bara skippa äggen för hönornas och ekonomins skull och byta ut den vanliga mjölken mot den växtmjölk du föredrar (jag hade bara sojamjölk hemma dock då Netto hade erbjudande för en tid sedan).
 
2,5 dl socker
75 g rumstempererat smält/flytande margarin
1,5 dl växtmjölk
4 msk kakao
2,5 dl mjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt
2-3 msk sirap beroende på hur kladdigt du vill ha det (jag själv gillar både mitt sexliv och mina kakor kladdiga, så jag snålade inte)

- Sätt ugnen på 150 grader.
- Rör ihop sockret och det smälta/flytande margarinet med ett par matskedar mjölk.
- Vänd sedan ned de torra ingredienserna och tillsätt resten av mjölken.
- Rör om i bunken någon minut, men tänk på att kladdkaka inte skall vispas hårt eftersom konsistensen då går förlorad.
- Häll ner smeten i en smord form och grädda i ca 35-40 minuter (du känner dock din ugn bäst).
- Låt kakan svalna och servera sedan med glass eller grädde (jag avskyr grädde så för min del är det glass som gäller).
 
Jag vet att det är svårt att behärska sig och vänta när man står där och vill trycka i sig hela jävla kakan på en gång, men vi vet båda att kladdkaka gör sig bäst kall och inte nygräddad. Baka den helst på kvällen för att bjuda på dagen därpå (eller vem försöker jag lura? - här bjuds ingenting, and that, my friends, is why I'm fat).
 
 

KOMMENTARER:

  • kajsa säger:
    2014-03-30 | 19:00:43

    En kladdkaka bakad efter detta recept ligger i ugnen i detta nu. Har naturligtvis slickat rent skålen och det smakade ljuvligt så förhoppningarna är höga!

  • Anna Johansson säger:
    2014-04-01 | 09:51:55
    Bloggadress: http://aspectum.blogg.se/

    Åh gud vad gott det ser ut, blir ju hungrig här! :o

  • Annster säger:
    2014-04-01 | 09:55:55
    Bloggadress: http://annster.se

    Ser gott ut :)

  • Jesper säger:
    2014-06-07 | 20:19:23

    Det var hur gott som helst att få laga till detta här i Malmö. Tack för ett jättegott och bra recept. Jag tillförde No Egg i den med.

  • Usch säger:
    2014-09-26 | 18:28:44

    Kakan ser helt ok ut, men jag letade efter kakrecept, inte referenser till "kladdiga sexliv". Det var rätt äckligt, och jag vill under inga omständigheter veta vad det är du kladdar med.


    Svar: Det är ditt problem, inte mitt.
    Söderbergskan

  • Agnes säger:
    2015-01-16 | 19:46:46

    Kommentaren från "Usch" gav mig ett riktigt gott skratt, och nu står en halv sats (på tal om kladdiga sexliv) av denna kaka i ugnen. Tack för receptet! :)

  • Mims_vegan (insta) säger:
    2016-03-19 | 21:36:23

    Jätte good! Det bästa receptet på kladdkaka hittills. :) Använder Alltid detta recept nu

  • frida säger:
    2016-10-24 | 14:19:39

    SÅ bra, enkelt och ROLIGT recept!
    Det är alldeles för många bloggare som skriver pretto-recept, det här är asnajs!

    Heja dig! (jag lyckades faktiskt b j u d a på denna kaka i går och ALLA ville ha receptet! Stil-tips: bryt ner din favvochoklad innan gräddning också för maximal chokladeffekt.)
    /F

  • frida säger:
    2016-10-24 | 14:42:19

    SÅ bra, enkelt och ROLIGT recept!
    Det är alldeles för många bloggare som skriver pretto-recept, det här är asnajs!

    Heja dig! (jag lyckades faktiskt b j u d a på denna kaka i går och ALLA ville ha receptet! Stil-tips: bryt ner din favvochoklad innan gräddning också för maximal chokladeffekt.)
    /F

Kommentera inlägget här: