Söderbergskan

din moralkaka i en bloggosfär fylld av cupcakes

Könsstereotypa ägg och Flickornas egen cupcakebok

Kategori: Dumheter

Få har väl missat att man i Norge försöker locka barn att äta mer ägg (min tanke är då: är det inte föräldrarna som införskaffar maten, eller sänder de ut sjuåringarna att storhandla åt dem?) genom att göra förpackningarna så könsstereotypa att det riktigt smäller om det. Rosa prinsessägg och blå sjörövarägg. Företaget menar att de negativa reaktionerna är överdrivna, men hur kan det vara en överdriven reaktion på att man 2013 väljer en så ful och förlegad metod för att sälja protein till småbarn? Att över huvud taget göra reklam som riktar sig till barn är fult. Norge är dock inte ensamma som att ta till extremer, och vi pratar inte om Lindex' barnavdelning, som varit uppe på tapeten mången gång. Allt från bebisbikini till måttbandsskärp, olika mått för pojke och flicka trots att storleken är densamma och det klassika ryschpyschet man ej kan leka och springa runt i versus coola killen som gör vad han vill. Detta är en av anledningarna till att jag känner ett stort förakt och en väldig besvikelse gentemot Lindex. (När jag vägde mindre handlade jag myckt därifrån i perioder, men nu handlar jag endast underkläder där, eftersom deras leggings och strumpbyxor är de enda som finns i min storlek. Hade dock helst sett att kunna bojkotta dem helt, vilket jag kommer göra när jag bantat ner mig och kan få på mig andra butikers strumpor.)

Jag såg denna glittrande kokbok i färger jag gillar på Netto. På håll tänkte jag "ååh, gud så fin! den måste jag ha!", tills jag kom närmare och såg titeln. Den hade varit helt bedårande - OM det inte var för att den endast riktar sig till små flickor som skall lära sig att baka och få de senaste årens nya hemmafruideal inpräntat i sina huvuden innan de ens vet hur man slår på en ugn. "Flickornas egen kokbok" heter den, men ingenstans i boken finns något som faktiskt handlar om flickor. Det är enbart cupcakerecept, så varför ens bemöda sig med att välja en sådan titel? Hade de valt ett annan namn hade jag köpt den direkt, för den innehöll en massa fina bilder, men någonstans får man dra gränsen. Jag väljer att inte stödja en sexistisk indoktrinering av barn, och det är synd att inte fler föräldrar tänker på att det faktiskt kommer att stjälpa deras barn i framtiden att göra detta. Vi går mot nya tider.
 
 Ni förlorade en kund på det där inte så väl valda namnet. Kanske därför ni hamnat på Nettos fyndhylla?
Kommentera inlägget här: