Söderbergskan

din moralkaka i en bloggosfär fylld av cupcakes

Alltid denna väntan

Kategori: Flytten till Malmö



Sitter på Arlanda nu. Har lämnat Finland (Helsingfors är en otroligt vacker stad, men med minst sagt många udda människor - jag återvänder mer än gärna någon gång) och är på väg tillbaka till Luleå. Två timmar kvar till avgång och jag sitter med en Pressbyrå-latte i brist på annat. Jag hoppas att detta är sista gången på länge som jag håller i en biljett till Luleå. Att våga flytta så spontant är det bästa beslut jag någonsin tagit. Jag vet inte hur tillvaron där nere kommer att bli. Allt jag vet är att det kommer bli bättre. Luleå för enbart med sig en massa dåliga minnen. Bara en sådan sak att jag bor alldeles bakom min gamla grundskola som formade mig till den jag känns olustigt. Varje gång jag går till Coop för att handla eller hämta ut paket påminns jag om min barndom, mörka menlösa år som jag helst av allt vill glömma. Det sägs att man inte kan fly från sina problem, och det är nog sant. Däremot kan ett miljöombyte göra underverk för själen. Jag känner mig mycket mer motiverad nu. Nervositeten är stor men jag har höga förhoppningar. Princess får en lekkamrat och jag, som normalt inte hade kunnat tänka mig delat boende, har hittat en trevlig kombo som jag verkar ha väldigt mycket gemensamt med. Såväl hundar som vegetarianism, feminism och hbtq-förespråkning står på listan. Självklart kommer man ha en del olikheter och antagligen ryka ihop någon gång emellanåt om diverse småsaker, men grundvärderingarna är desamma vilket är absolut viktigast. Småstadstjejen blir storstadsbrud. Jag gillar det. I morgon kommer jag skriva under hyreskontraktet, ringa min nuvarande hyresvärd och arbetsgivare. Så fort de praktiska sakerna är ordnade flyttar jag. Mot Malmö. Aldrig trodde jag väl att jag skulle hamna i Skåne så mycket ångest den landsdelen givit mig genom hela tonåren (båda mina två tonårskärlekar som krossade mitt hjärta bodde där), men vägarna är sannerligen outgrundliga! Min väntan är snart över. Jag kommer ÄNTLIGEN lämna Norrbotten bakom mig och starta ett helt nytt liv, med ny energi!

KOMMENTARER:

  • Kim säger:
    2013-05-27 | 22:30:53

    Jag måste säga att du faktiskt är modig som tar ett sådant stort kliv att flytta någonstans där du inte varit tidigare.

    Jag känner så väl igen mig i det (speciellt att det blev så spontant). Själv flyttade jag helt drastiskt från Finland till Sverige för att jag behövde ett miljöombyte. Hade jag inte gjort det så vet jag faktiskt inte ifall jag hade levt idag.

    Jag förespråkar _verkligen_ en flytt ifall man inte lyckas komma utanför de där tankarna och känslorna som drar en nedåt hela tiden. Det kommer att kännas jobbigt ibland (såklart) och du kommer inte att helt plötsligt POFF bli lycklig, det är en hel jäkla lång process... Men du kommer inte att ångra dig. Jag gjorde i alla fall inte det.

  • Stella säger:
    2013-05-28 | 06:53:21

    Go, go!

  • kit säger:
    2013-05-28 | 12:49:36

    Du gör helt rätt!
    Även fast jag höll tummarna för att du skulle komma till Stockholm ;)

    Malmö är fint. Tänkte själv flytta dit efter gymnasiet, bara för att komma bort från allt.
    Men hamnade utanför Stockholm istället. Inget jag ångrar dock, har varit skönt att starta om på nytt.
    Tyvärr är jag en väldigt rastlös person så vill iväg igen. Har liksom ledsnat helt.

    Hoppas du kommer i väg snart och att du trivs i din nya stad!

  • Alexandra säger:
    2013-05-28 | 17:25:15

    Jag hamnade också i Skåne (hässleholm) efter att ha bott hela livet i Luleå. Älskar det!! Bästa delen av Sverige. Om du frågar mig :)

Kommentera inlägget här: