Söderbergskan

din moralkaka i en bloggosfär fylld av cupcakes

Inte så lätt med Nutrilett

Kategori: Hälsa

 
Efter två veckor börjar kickstarten med Nutrilett smoothies kännas riktigt motig. Jag mår illa och känner ordentlig hunger. Väntar bara på att dagarna skall gå så att jag slipper tänka mer på mat. Så här ser mitt kylskåp ut just nu (se bild ovan) och det är det jag skall äta i sex dagar framöver. Därefter är mina smoothies slut och jag skall enligt planen övergå till att äta vanlig mat igen. Jag har dock inte gjort något kostschema och vill inte förstöra detta, så faktum är att jag fasar inför att börja äta igen. Jag är så rädd för att jag skall förlora kontrollen och börja överäta direkt; gå till Coop och "fira" en godisfri månad med en påse lösviktsgodis. Jag har lovat mig själv att ta tag i livet på riktigt, ändra inriktning på det och bli den Söderbergska jag önskar att jag var. Mest troligt kommer jag att köpa på mig ersättning för ytterligare en vecka, så att jag då kan säga att jag inte ätit fast föda under hela januari (gör jag det tar jag såklart bort Weight Watchers-burkarna ni ser på bilden). 880 kcal per dag måste åtminstone ha fått mig att minska något kilo (ja, jag vet att det bara är vatten), allt annat är orimligt.
 
Just nu klarar jag inte ens av att bläddra i matbloggar, men när jag väl börjat äta igen kommer jag att börja dela med mig av goda vegetariska recept jag hittat och tillagat här. Till dess gäller det att göra allt för att behålla och hitta mer motivation. Den största motivationen är ju att jag skall kunna använda mina gamla kläder, den andra att jag skall slippa bli diskriminerad på arbetsmarknaden (vilket man absolut blir som överviktig, inte minst inom en bransch där man hela tiden är synlig). Den tredje...tja, att folk inte skall äcklas av mig och göra narr av mig bakom mitt feta arsle. Jag är trött på att bli dömd av ytliga djävlar utifrån mitt viktproblem och inte utifrån min alldeles, alldeles underbara personlighet!

KOMMENTARER:

  • Emilia säger:
    2013-01-16 | 20:31:31

    Ett tips för övergången till "riktig" mat är att bara äta hemmagjorda soppor och smoothies i typ en vecka, på så sätt får man in vanan att laga mat, men fortsätter ändå med flytande mat (som ju är enkelt att göra lågkalori dessutom). Och sen övergå till sallader eller vad man nu vill. Det kluriga (för mig) har alltid varit att jag är så sjukt onyanserad i mitt tankesätt, det är alltid allt eller inget, så om jag unnar mig en chokladkaka efter en bra vecka så kommer jag trycka i mig chokladkakor varje dag i en vecka efter det. Jag kan inte göra något med måtta. Antingen hårdbanta eller släppa alla hämningar och äta sju kilo godis.
    Är så jävla imponerad av dig iallafall, är övertygad om att du kommer lyckas.
    Jag var på mitt första danspass på typ ett år idag och höll på att få en stroke efter åtta minuter. Men jag SKA lyckas.
    Hoppas vi fixar det.

  • Söderbergskan säger:
    2013-01-16 | 20:36:01
    Bloggadress: http://soderbergskan.blogg.se

    Emilia: Åh, jag förstår precis. Jag är också en sådan person som vill ha allt eller inget. Det här med lätt och lagom är så svårt att hålla sig till, även om det är dit man i slutändan vill. Tack för tipset! Jag har inte tänkt på det, men det är ju en jättebra metod. En soppa behöver inte innehålla så mycket mer än litet buljong och några grönsaker, eller vad man nu vill göra för något. Så länge man inte öser på med kaloririka produkter. Hur brukar en vanlig matdag se ut för dig i dagsläget?
    Kul med dans, för övrigt. Önskar jag hade någon som helst koordination, för det finns inget hetare än dansare. Vad går du på för något?

  • Emilia säger:
    2013-01-16 | 21:41:18

    I nuläget har jag typ noll rutiner då jag är sjukskriven så jag käkar typ bara frukost (fil och müsli eftersom jag är för morgontrött för att "laga" något) och sedan middag, typ kyckling eller annan proteinkälla + en sallad. Haha, låter sjukt hälsosamt. Men så har jag levt i typ en vecka. Innan dess åt jag ungefär samma men lägg till ponmes och en fet sås till middagen och sedan massa sötsaker som, eh, kvällsmat. Plus en liter läsk om dagen.
    Det jobbiga med mig är att jag har avsevärt nedsatt funktion i sköldkörteln = aströg ämnesomsättning. Så jag kan inte bara "äta varierat" och träna tre gånger i veckan om jag vill gå ned i vikt. Jag måste verkligen svälta mig själv och träna varje dag. Äter medicin som ska hjälpa men det funkar lika bra som att äta tictacs typ, haha. Så nu försöker jag bara fokusera, fokusera, fokusera. Hatar dock motion så det är svårt. Eller ja, dansa är ju kul! Jag har dansat balett i hela mitt liv fram tills att jag krossade knäskålen för några år sedan. Fick pausa helt från dansen ett par år, nu kan jag bara ta nybörjarklasser men det duger ju som motion. Dock är balett för slitigt för knäna så jag kör hiphop nu, haha. Jag tvivlar på att du skulle klå mig när det gäller att se efterbliven ut på dansgolvet! Är så jävla svennig och dessutom klassiskt skolad så dunsar mest omkring och flaxar med armarna. Får typ bråck när de vill att jag ska "svänga på höfterna". Är så långt ifrån en sensuell latina man kan komma. :p Förlåt för skitlång kommentar!

  • Kit säger:
    2013-01-17 | 01:45:43

    Härligt att höra att du är igång!
    Själv var jag på mitt första PT-pass (för denna gång, har tragglat med skiten förut) idag och fått ett träningsschema för just viktminskning så nu hoppas jag att jag kommer att köra på det.
    Maten är desto svårare. Har ingen som helst plan nu och är också "allt eller inget" i mitt tänk. Är så sjukt sockerberoende och vet inte hur jag ska överleva i skolan och på jobbet utan mina sockerkickar.

  • Angelique säger:
    2013-01-17 | 11:31:46
    Bloggadress: http://kinkykitten.nu

    Jag är i samma veva just nu, eftersom jag ska göra min operation. Ska äta 880 kcal per dag och varva det med en hel del vatten. Är dag 2 och ifrån igår är det 1,9 kg skillnad. Vatten jag vet också. Men kämpa på, jag håller tummar och tår för att du ska klara det :)

Kommentera inlägget här: