Söderbergskan

din moralkaka i en bloggosfär fylld av cupcakes

Att ge hälsa en chans

Kategori: Hälsa

Att jag skapar en kategori kallad "Hälsa" kändes vid första tanken litet ironiskt. Jag må veta mycket om ämnet (precis som många överviktiga är jag påläst och skulle i det närmaste kunna jobba som dietist, om jag bara kunde leva som jag lärt), men om jag lever hälsosamt? Inte det minsta. Inte ens när jag går på diet bryr jag mig om min hälsa - det enda som betyder något för mig då är att jag minskar i vikt och slipper skämmas över och hata mitt utseende. Jag förstår dock att det tänket är dåligt för mig och saktar ner processen gentemot ett lättare (mentalt och kroppsligt) liv. Hälsa är inte bara något som är slanka människor förunnat - det är något man måste tillåta sig själv oavsett storlek, och det handlar om så mycket mer än bara viktnedgång. Det handlar om att känna sig pigg och kry. För mig som bipolär är det dessutom extra viktigt med hälsosamma rutiner för att inte klappa ihop psykiskt. Därför tänker jag ge mig själv chansen att börja leva mer sunt. För att jag också förtjänar en kropp som mår bra, även om den inte ser bra ut. Det är dags att sluta straffa sig själv, för vad får jag ut av att göra det? Absolut ingenting. Tvärtom blir situationen bara tyngre och påverkar min sjukdomsbild negativt.

 
 
Så, vad skall jag skriva om i mitt första hälsosamma inlägg då? Just nu ligger jag i sängen med huvudvärk och känner mig inte ett dugg sugen på att leka nybliven hälsoguru. Men, genom att promenera långsamt förbrukar man cirka 40 gånger mer energi än om man sitter stilla. Därför spelar varje steg roll, och då kan jag lika gärna räkna med min promenad till Kronans Återvinningscentral som en del av den eftertraktade vardagsmotionen. Om jag fyndade något? Nej, det är mest slitna möbler som folk lämnat in, men att titta har ingen dött av (även om ögonen värker något vansinnigt efter att jag inte fått någon ordentlig sömn på flera dagar, jag beter mig som en trotsig unge som bara måste hålla sig vaken fastän hon egentigen är jättetrött). Däremot ökar min önskan om att lämna denna stad och flytta in till ett förstahandskontrakt bara kraftigare för varje köksbord jag ser, hur kantstött och fult det än må vara. (Ja, till och med furubord som är det värsta jag vet  får mig att känna så. Då förstår ni kanske hur mycket jag ogillar Luleå.)

KOMMENTARER:

  • Lisa säger:
    2013-01-21 | 12:36:29

    Det låter vettigt! Jag är i samma sits men har köpt gymkort och investerat i en tränings och kost-expert som ska ge mig rådgivning i 2 timmar. Känns bra att börja året så för att inte famla runt i mörkret med en massa träningsformer och dieter! Men vardagsmotion är lika viktigt om inte ännu viktigare och jag tror att jag skulle behöva lite rådgivning i det med, jag har alldeles för lätt att hitta på ursäkter att ta bussen eller bara sitta framför datorn och uppdatera bloglovin..

  • Söderbergskan säger:
    2013-01-21 | 13:00:30
    Bloggadress: http://soderbergskan.blogg.se

    Lisa: Fast vardagsmotion är nog enklare att ta tag i än att masa sig iväg till gymmet. Jag tror att du kommer lyckas bra med att föra in det på schemat. Sådana där simpla saker som att hoppa av ett par busshållplatser tidigare gör faktiskt också skillnad i det långa loppet, även om det känns fjuttigt. Jag är glad att det inte finns hiss här, för då hade jag åkt hiss varje gång även om jag bara bor på tredje våningen. Så lat är jag. Sedan inbillar jag mig att det är bättre att ta kundkorg än kundvagn när man handlar, oavsett hur mycket man handlar, för då får man ju gå runt och bära på alla tunga varor samtidigt som det får en att känna att "Nej! INTE två kilo snask på detta! Det blir alldeles för tungt att bära!". Kundvagnar som man drar efter sig borde vara förbjudna. ;)

  • Emilia säger:
    2013-01-21 | 13:08:43

    Min psykolog sa åt mig att hoppa av tunnelbanan en station tidigare för att sedan promenera hem, inte för motionens skull men för att jag blir tämligen självmordsbenägen när jag inte får solljus och frisk luft. Tycker det hjälper bra och jag är extra glad för motionen det ger.
    Dock har jag skitsvårt att ta mig iväg till gymmet, skulle behöva en träningskompis.
    Om inte stockholm var en skitstad skulle jag tipsa dig om att flytta hit och joina mitt gym. Äh, jag gört ändå; Kom hit! Bli min gymkompis!

  • Angelique säger:
    2013-01-28 | 15:26:10
    Bloggadress: http://kinkykitten.nu

    Och jag hoppas att min skitlånga svar gick iväg haha. Annars hojta till så svarar jag om på dina frågor.

  • Angelique säger:
    2013-01-29 | 13:07:26
    Bloggadress: http://kinkykitten.nu

    Annars kan du lägga till mig på skype om du vill chatta där (eftersom MSN läggs ned) eller facebook där jag heter Angelique Kinkykitten Sjölund :)

Kommentera inlägget här: