Söderbergskan

din moralkaka i en bloggosfär fylld av cupcakes

Recension: Mario Badescu Strawberry Face Scrub

Kategori: Skönhet


Så var det dags för del två i februaritemat "rosa torsdag". Jag kan ju inte kopiera Nicki Minaj rakt av och köra på en "Pink Friday", och eftersom det dessutom är allas vår överskattade Alla Hjärtans Dag idag passar det perfekt färgmässigt. Ni vet, fluffiga rosa moln, rosa kyssmärken och rodnande kinder från skamliga förslag man inte får. Denna vecka tänkte jag skriva ett par rader om Mario Badescus ansiktsskrubb med jordgubbar. Jordgubbar doppade i choklad, grädde eller vad man nu än må föredra är väl också en sådan sak som passar in en dag som denna (även om timmen är sen och dagen snart slut, jag hade för avsikt att blogga tidigare men somnade utmattad efter en runda på stan och onödigt sockerintag till följd av ett återfall).

Jag har under de senaste tre veckorna använt mig av Mario Badescu Strawberry Face Scrub istället för min vanliga ansiktsskrubb. Den innehåller frön från jordgubbar, som i sin tur innehåller naturliga AHA-syror vilket avlägsnar döda hudceller. Mitt första intryck när jag öppnade burken var hur fantastiskt gott den luktade. Det var som att sticka ned näsan i ett helt jordgubbsland, eller snarare en stor skål med jordgubbsmousse. Det är också en mousse konsistensen påminner om, den är väldigt mjuk och len och känns otroligt skön mot huden. Dessutom är den dryg, man behöver inte ta någon större mängd för att hela ansiktet skall få vara med och leka.

So far so good. Nu kommer vi dock till den huvudsakliga delen. Skrubben innehåller alldeles för få frön för att i mina ögon få kallas skrubb, och de få som finns där är väldigt ojämna i storlek, många dessutom vassa. Resultatet blir en ojämnt skrubbad yta och ett ansikte som förblivit tämligen oexfolierat. Jag känner inte att mitt ansikte blivit lenare. Eftersom det är själva tanken med produkten är jag besviken, då den kändes så lovande till en början. Riktigt synd, säger jag. Hade man bara valt att ha i dubbla mängden frön så att det kändes att det var en face scrub man hade att göra med och inte en vanlig rengöring, hade detta varit en utomordentlig produkt, men jag kommer inte att köpa den nu och kan inte heller rekommendera den till någon. Det finns många bra face scrubs på marknaden och att välja en på grund av doft och konsistens fungerar ju inte. Nästa vecka återgår jag till min ordinarie skrubb - även om den inte luktar hälften så gott är den dubbelt så bra.

Betyg: 2 av 5


KOMMENTARER:

  • Emilia säger:
    2013-02-15 | 00:12:54

    Tycker det är så med typ alla peelingar! Bara massa gegg och tre korn. Fast nu använder jag en av det japanska märket Cure som inte har några korn alls, och den är helt fantastisk.
    Löjligt exfolierande och grym för känslig hy. Kan starkt rekommendera att youtuba den så man ser hur den funkar. Kommer aldrig byta!

  • Söderbergskan säger:
    2013-02-15 | 00:20:34
    Bloggadress: http://soderbergskan.blogg.se

    Emilia: Det låter spännande att den exfolierar utan korn och ändå passar en känslig hy, man tänker ju normalt att den innehåller en del syra då vilket normalt rekommenderas för blandhy till fet hy. Jag skall ta och kika på tuben vad det är för något. :) Var köper du den någonstans? Är den dyr?

Kommentera inlägget här: