Söderbergskan

din moralkaka i en bloggosfär fylld av cupcakes

Mitt (nya) liv i rosa

Kategori: Inredning

Ni kanske minns filmen "Ma Vie En Rose" från 1997, eller "Mitt liv i rosa" som den heter här i Sverige? Den handlar om den lilla pojken Ludovic som iklär sig flickkläder och drömmer om att gifta sig med grannpojken, till familjens fasa. Ludovic skickas till en psykiater och man försöker självfallet bena ut vad det är för fel på honom. Trots det allvarliga temat är det en komedi, och även om det nu var 12 år sedan jag såg den (jag var nog bara en punkig 13-åring då, som såg den tillsammans med min lesbiska syster) och minnet sviker detaljerna, kan jag rekommendera den om ni gillar franskspråkig film (I don't, föredrar ju tyska). Det är en fin film om könsidentitet och att inte få lov att vara den man är.

Men, över till mitt liv i rosa nu. Jag har länge dragits med den orientaliska, murriga stilen, och eftersom jag i dagsläget är så trött på mig själv och min bakgrund, känner jag att jag sakta men säkert vill övergå till en ljusare och mjukare inredningsstil. Rosa gör mig glad, och i stället för högar med mönstrade Indiska-kuddar som bara påminner om min uppsägning därifrån, vill jag ha fuskpäls, rosa och vitt mot de bruna möblerna. Rosa och brunt är en underbar kombination, och tillsammans med gulddetaljer är det en perfekt sådan. Det kommer inte att gå att göra om som jag fantiserar i denna lägenhet, men jag har redan börjat bunkra upp inför framtiden. Framförhållning är a och o. Eller så är det bara en ursäkt personer som snart kommer att hamna i "Extrema samlare" använder sig av? Jag föreställer mig att en dag ha en kammare som är inspirerad av en hotellsvit, ni vet, nymanglade lakan, färska blommor i fönstret, en bänk stående bakom sängen precis som i alla amerikanska hem och ett sminkbord för den skönhetsdyrkande damen, etcetera, etcetera... Summan av kardemumman, det skall helt enkelt kännas som att göra entré på ett fyrstjärnigt hotell varje dag! Först då tänker jag kalla min bostad för HEM.
 
 
Påslakanset från H&M Home's rea, kuddar (köpte även två i brunt för att kunna varva färg och bulla upp med miljoner kuddar i sängen de få gånger jag väl bäddar den) och gosig pläd från Jysk(!) av alla ställen. Jag älskar att handla billigt och få saker att se exklusivare ut än vad de är. Nu fattas bara ett par nya gardiner (antagligen blir det brunt, här skall det inte vara någon insyn!) och ett nytt överkast (har haft mitt lila, men ack så fina, sedan hösten 2009 och börjar tröttna litet på't) så kan jag säga att sängkammaren är uppfräschad "fo real!"
Kommentera inlägget här: