Söderbergskan

din moralkaka i en bloggosfär fylld av cupcakes

Vad är du på Halloween? Sexig katt eller het häxa?

Kategori: Dumheter

Jag tror inte att jag är den enda som är trött på att var man än letar makseradutstyrslar, är långt över hälften av kvinnokläderna "sexiga" (läs: gräsliga) versioner av de figurer de egentligen är tänkta att vara. Varför är det så att kvinnor alltid skall sexualiseras i alla sammanhang? Jag älskar maskerader och att klä ut mig, men att dra på sig ett par stayups, en vit klänning i muslängd som man klottrat ett rött kryss på och kalla sig sjuksköterska är inte maskerad. Det är, i vanlig ordning, ett resultat av krogens köttmarknad. Syftet med maskerad förstörs om det i stället övergår till att handla om att vara så het och se så lättfotad ut som möjligt. Är det inte nu vi skall dränka oss i blod och se så odrägliga ut vi bara kan? Eller gäller der bara män? I vanlig ordning blir kvinnan ett bihang där mannens utklädnad är i originalstil, medan kvinnan får nöja sig med att förpassas till sexobjektet för kvällen. Som det alltid har varit, och som många verkar vara helt OK med. Jag är inte det. Jag kommer aldrig att nöja mig med att vara en halvnaken version av något. Ska're va så ska're va. I want the real deal!

(Det ironiska i kråksången är att samma män som tycker att "det är väl trevligt" när kvinnor är så avklädda som möjligt i offentliga sammanhang, ofta är samma män som tycker att kampanjer för bara bröst bara är trams. Återigen blir kvinnokroppen något de anser sig ha makt över att tycka till och ha sista ordet om. Kvinnans behag är OK om den används för deras sexuell upphetsning, men att kräva samma rättigheter, att få vara lika inför lagen och att få bada topless bäst man vill i en lokal där bara 50% av besökarna tillåts detta, skapar hån och smädelser. Hur tänker dessa neandertalare?)


bloglovin

KOMMENTARER:

  • Jonas Pettersson säger:
    2011-10-30 | 00:16:30

    Hej du. Strålande bild å iakttagelse. Men du det är ju som så att det är ett Helvete å va man å vilja va sexuell. Det ska va underförstått. Något mest som händer av andra kvaliteer, å att försöka klä sig som så är näst inpå omöjligt. Mer än följa upp ett mode å då kan snyggt sittande jeans och en fin t-shirt lika väl fylla upp...

    För en del syns inte den problematiken nog väl, men om du ska gå på kinky-klubbar visar sig männens tillkortakommande fatalt. Det suger att vi har så svårt att vara medvetet Sexiga. Det är en rolig sak att Kunna spela på.

    Att det när det kom till laguppdelningen i sexighets leken (säg Jaga/bli jagad) vart killarna mot tjejerna å vaqrt det i 50 000 år eller mer - lär va lika jobbigt för brudar me krav å förväntningar å drama kring att ta för sig som den jagande.

    Men man hoppas å tror på att vår kultur snart är redo för att morpha till nå sundare där könsorgan int är hinder för sina drömmar å lekar i Livet..

    Skål å tack för ett Bra inlägg.

    Jonas

  • M säger:
    2011-10-30 | 04:05:15
    Bloggadress: http://malinforsling.blogg.se/

    Eller hur? "one size - fits the most" stod det åp förpackningarna dessutom, ska man med sitt arsle klämma i sig den utan att visa hela härligheten för hela staden? jag slet på mig en militärutstyrsel i år istället, vilket jag blev nekad på allstar och fick byta om för, för det var så stötande för man får ju delas inte ha camouflage-byxor annars och heller ej kepa, då jag hade militärkeps, så jag fick byta om för att få komma in medans alla andra sprang omkring som snövit, slutty police osv..

  • Sanna säger:
    2011-10-31 | 12:45:32
    Bloggadress: http://www.onedreamycloset.se/

    Oh, nu är jag ju lite sent ute..

    Trist med de där sjuksköterske dräkterna, vad är det för läskigt med det egentligen? en sjuksköterska?



    Jag har svårt och tycker inte om att köpa de där "färdiga" dräkterna. Dels tycker jag det är för dyrt i jämförelse vad man får. Och så är det så himla stereotypa roller. Häxa eller ängel...



    Dels blir det personligare och roligare att få ihop något själv med lite gamla oanvända kläder och grejer man har hemma. Iofs så har jag sett en halloweendräkt för kvinnor som var en utstyrsel som kopierade huvudrolls innehavaren i KILL BILL med ett fejk samurajsvärd och allt, den skulle jag kunna tänka mig att äga! Grymt ju! :)



    Men jag tycker att nunna är en väldigt enkel och rolig utstyrsel som man ofta kan göra hemma dessutom. Men sedan tycker ju jag att verkliga nunnor är lite creepy oxå..



    Sen kan man göra olika varianter som gengångarnunna,vampyrnunna, zombienunna...Jag brukar också köra min egen kvinnliga variant av Stephen Kings "it" clown. Den är ju skit-äcklig och samtidigt lite rolig på nå sätt. Jag tycker verkligen clowner är as läskiga och det är tacksamt ur sminksynpunkt också. Lätt att göra och lätt att variera.



    En vitsminkad docka (man kan klä sig lite som en gothic lolita med korkskruvslockar) och sminka ett porslinsansikte, med en fejk kniv i högsta hugg kan också vara skitläskig men samtidigt oki gå ut att dansa i.

    Man kan göra ganska fina fejk köksknivar av wellpapp och aluminiumfolie.

  • Nathalie säger:

    Själv var jag en sugarskull ;) en sk day of the dead.

  • Simone säger:
    2011-11-05 | 15:07:57
    Bloggadress: http://siiimoneh.webblogg.se/

    Bra inlägg och håller helt klart med om allt du skrev. Vi tjejer ska ha så lite saker som möjligt och vara sa sexiga som möjligt för att det ska passa killarna som är helt på klädda och i halloween knappt visar ansiktet? Sjukt, de gäller ju inte bara halloween som sagt, vi ses ofta som ett objekt som ska passa killarna

Kommentera inlägget här: