Söderbergskan

din moralkaka i en bloggosfär fylld av cupcakes

Glädjande besked

Kategori: Drömmar

Fick detta besked till min inbox för ett par dagar sedan. Jag loggar nästan aldrig in på min mail, så det var tur att jag gjorde det idag:

"Hej!
Jag har glädjen att meddela att du är antagen till vår Dekoratör, distans, utbildning som drar i gång den 16 januari 2012.
Jag kommer att skicka ut mer info per post och även en bekräftelse som jag vill att du returnerar till mig.

Jag hoppas vi ses till våren!

Med vänliga hälsningar
Leksands Folkhögskola, administration"

Distansutbildningen vänder sig i första hand till personer som har arbete och butikserfarenhet, och eftersom jag jobbar valde jag att börja med att söka den. Om jag inte skulle komma in hade jag i stället planerat att söka till den ettåriga utbildningen på plats i höst. Den är mer omfattande och innefattar även praktik, men att bo på internat i en håla i ett år skulle antagligen stjälpa mig mer än hjälpa. Jag har stora behov av utrymme och att kunna få vara ifred när det behagar. Studentlivet har aldrig lockat mig det minsta, men nu är jag på väg mot ett av mina mål för 2012.

Utbildningen har månatliga träffar och jag kommer då att vara i Leksand var fjärde vecka. Nu måste jag bara nämna detta för min chef, så att hon kan lägga upp schemat för mig. Det kommer innebära färre timmar, men är en framtidsinvestering och en bra påbyggnad på min handelsutbildning. Jag skall för sjutton bli visual merchandiser. Jag har alltid tittat avundsvärt på människor som haft privilegiet att arbeta med inredning, och det kommer jag i och med detta att vara kvalificerad för. Det känns fantastiskt bra!

När jag var liten ville jag, förutom "programledare, skådis och hemmafru med villa i Gäddvik och lustgård på tomten", bli inredningsarkitekt (har för mig att det var det tvillingarna på Sweet Valleys mamma jobbade med?), men det dog ju ut med 80-talet.

bloglovin

KOMMENTARER:

  • Sara säger:
    2011-11-23 | 22:38:08

    Grattis!! Jag brukar aldrig kommentera men ofta läsa så nu vill jag bara passa på att lyckönska till studierna. Har själv provat att plugga på distans och det kräver självdisciplin (som jag inte alltid hade) men det är ett bra alternativ när man inte vill flytta till studieorten.

  • Söderbergskan säger:
    2011-11-23 | 23:22:37
    Bloggadress: http://soderbergskan.blogg.se/

    Sara: Tack så hjärtligt! Jag har också läst en hel del kurser på distans, så jag är ganska van vid självständigt arbete, men det kräver verkligen mycket av en. Det gäller att man är riktigt disciplinerad och motiverad. Annars går det lätt i stöpet. Man måste vara villig att ta tid från vad som annars är ens fritid och sätta sig ner och läsa, och distanskurser är ju oftast mer intensiva än reguljära. Det är inte alltid man känner sig så "pepp" på det. Vad läste du för något?

  • Alv säger:
    2011-11-24 | 01:03:09
    Bloggadress: http://munkavle.blogspot.com

    HÄRLIGT! =)

  • Sara säger:
    2011-11-24 | 09:28:13

    Jag läste en design&form linje på folkhögskola, det var också på ett år, men jag var inte så nöjd tyvärr. Det var ganska låg nivå på utbildningen och jag fick intrycket av att de satsade mer på de som var på plats på skolan. Nu läser jag två olika miljökurser på distans och det fungerar riktigt bra, få väl se hur det känns sista veckan när tentorna kommer.

  • Vifsla säger:
    2011-12-03 | 12:09:37
    Bloggadress: http://www.welest.blogspot.com

    Välkommen till Dalarna!! Berätta hur det är sen, jag har en kompis som borde gå den utbildningen men hon får aldrig tummen ur!

Kommentera inlägget här: