Söderbergskan

din moralkaka i en bloggosfär fylld av cupcakes

Skillnaden mellan att inte ha råd och att "inte ha råd"

Kategori: Dumheter

Min syster utbildar sig till socionom i Växjö. Härom dagen började vi prata om pengar och det visade sig att ungefär hälften av hennes klasskamrater (de är visst närmare 50 st) får sin utbildning betald av föräldrarna (redan här vänder det sig i min mage av tanken på dem som framtida socialarbetare - att de skall hjälpa människor som fallit mellan stolarna och vars ekonomi står på ruinens brant, trots att det är ett levnadssätt de själva bara har läst om i studentlitteraturen och aldrig ens sett med egna ögon). Samtidigt som de har hundratusentals kronor på sina sparkonton och pengar placerade i såväl fonder som aktier, har de många gånger också mage att påstå att de inte "har råd" att ta en fika eller gå på bio. Båda ganska vardagliga saker, som blir en lyx för den med låg inkomst och inget sparande, ett trevligt avbrott för den med hyfsad inkomst och litet pengar undanstoppade (här faller jag själv in) - men tydligen en omöjlighet för den som har en halv miljon på banken?

Pengar är pengar, oavsett om du har tänkt använda upp alltsammans idag eller om du sparar inför en jorden runt-resa eller bröstimplantat och bostadsrätt. Allt handlar om prioriteringar, och bara för att du valt att prioritera att lägga din förmögenhet på framtida aktiviteter, betyder det inte att du är pank då CSN gjort sitt för månaden. Att säga att man "inte har pengar" bara för att man inte planerar att använda sitt sparkapital än på några år, är ett hån gentemot arbetslösa, sjukskrivna, låginkomsttagare och de studenter som lever på nudlar och Eldorados tomatkross. Ingen av dessa skulle hävda att de var utan pengar om de loggade in på internetbanken en morgon och ett sexsiffrigt belopp plötsligt infann sig på skärmen.

Förtydligande: Har du pengar är du INTE en "fattig student" som med nöd och näppe tvingas överleva på CSN. Däremot väljer du kanske att göra det eftersom det där arvet från farfar skall gå till helt andra, roligare saker, men då skall du också vara väl medveten om hur privilegierad du är, och inte ens i närheten av att vara barskrapad.

Hur svårt skall det vara att erkänna: "Jodå, jag har pengar, men jag vill inte spendera dem på en fika med dig idag." Passar det inte akademikerns livsstil att erkänna? Är det helt enkelt coolt att profilera sig som "fattig student" även då man är uppvuxen i Täby eller på Kungsholmen, och får en saftig månadspeng från sina föräldrar vid 25 års ålder?

Självklart har bratsen (finns inget annat namn för dem) råd att leva, långt efter att studielånet tagit slut för månaden! Det handlar om hur välbärgade människor ser på pengar. Man kan ofta hitta en "syns inte, finns inte"-mentalitet, och det är antagligen därför det är just dem som drar sig som mest från att prata om sin  ekonomi. Den blir ointressant eftersom den är obegränsad, och en obegränsad ekonomi passar inte deras image (de vill ju också vara arbetare och få säga att de minsann tjänar sitt eget uppehälle). Kanske uppstår det en pinsam stämning när någon just yttrat att de "inte kan hänga med ut i kväll", om det sekunden senare framkommer att denne har tre årslöner i sparade pengar? Eller möts detta av förståelse bland kamraterna eftersom deras ekonomi ser likadan ut och de resonerar likadant kring "att ha och icke ha"? När andra talar om att de "inte har pengar", så betyder detta normalt sett också det. Oftast har man inte något kvar att unna sig för. Man kanske har ett par tusenlappar på kontot men behöver dem till att köpa mat för resten av månaden.

Det är ett faktum, att ju mer högavlönad den familj man kommer är, från desto gnidigare blir man! Politisk tillhörighet har ingen betydelse här. Vi kan ta ett av min före detta sambos ex (samtliga kom från rika hem - jag var den första han knullade som inte fick en silversked uppkörd i anus på BB) som ett lysande exempel. Jag såg ett gammalt nyhetsinslag i vilket hon hävdar att hon i egenskap av studerande inte hade råd att ta flyget till sin hemstad, och att tåg således var det enda alternativet för henne. Samma person har däremot haft råd att göra fyra utlandsresor det senaste året, varav den ena gick till Kina. Totalt har hon besökt 30 länder vid 29 års ålder (där det senaste halvdecenniet präglats av ett så kallat "fattigt studentliv"), ett antal de flesta inte ens kommer upp i under en livstid. I mina ögon går det inte ihop att denna kvinna skulle ha så litet pengar att hon inte kan ta sig hem med Norwegians lågprisflyg. Så ni ser, att "ha råd" med saker är ett högst diffust begrepp som skiljer sig helt beroende på vilken klass tillfrågad person tillhör. (Omnämnd är sprungen ur den övre medelklassen, föräldrarna är en del av den intellektuella miljonärsvänstern med egna firmor. Själv bor hon mitt i city i en av Sveriges tre storstäder. Så oerhört knapert hon måste ha det!)

Jag fick även lära mig att 10% av universitetsstuderande avslutar sina studier med alkoholproblem. Varför är jag inte förvånad? Studentkulturen är den absolut svinigaste som finns. Campingområdet på Arvikafestivalen är ingenting jämfört med valfritt campusområde en vanlig fredagkväll. Akademikerna är den främsta anledningen till varför jag själv aldrig kommer att bli en. Jag skulle inte stå ut med att behöva vistas i samma byggnad som dessa omogna individer som ledsamt nog är vår framtid (vilken framtid?, frågar jag mig).

Min syster har bara gått sin första termin och jag är redan dödligt less på att höra om vad som inte ens är en bråkdel av studentlivets alla skräckhistorier, ty då hon valt att inte delta i dess aktiviter och "roliga" spex, resulterade detta omedelbart i att hon fick axla rollen som klassens "outsider". Bara en sådan sak får mig att ifrågasätta elevernas egentliga intelligens (nej, att någon skrivit bra på högskoleprovet tack vare ytinlärning och blivit påläst inom ett område efter åratal av nötande betyder inte att hen är smart och högaktningsvärd - gå inte på den myten). Att fullvuxna människor skall förnedra sig och utsätta sig själva för saker ingen omdömesgill person skulle få för sig att göra, medan de super skallen av sig varje helg, bara för att "komma in i gemenskapen" är idiotiskt. It feels like high school all over.

KOMMENTARER:

  • syster säger:
    2011-07-13 | 11:06:20

    hej syster! du beskriver studentlivet med bravur utan att ens vara en del av det. varför är jag inte förvånad? kanske för att du är "den smartaste icke homosexuella (jag drar mig från att säga "straighta" här) personen jag känner". det vet du att jag alltid brukar säga. ;) det studentliv som jag berättat om för dig är dock inte den värsta sidan av myntet. den har jag inte ens sett eftersom jag inte deltar i studentspexet. den sida jag har sett är den städade sida som jag betraktar på avstånd. den andra sidan kommer jag inte ens i närheten av eftersom jag inte är invigd, bara så att du vet. det finns studenthemligheter som alla inte får ta del av, så som prostitution, mutor, narkotikamissbruk etc. etc. som jag endast läst om i studenttidningar men som någon stackare likväl har berättat om, om än han/hon är anonym. det är sant att "vi är framtiden" men vilken framtid är vi å andra sidan? framtiden är cementerad i gamla klassrollsmönster där medel-och överklassen vidareutbildar sig och tar vid sina mor-och farföräldrars pensionsavgångar. det är DÄRFÖR som jag med stolthet kan säga att jag har arbetarbakgrund och som jag uppmanar andra arbetarbarn, som orkar, att läsa vidare och att inte tvivla på sina egna förmågor. de som väljer att inte vidareutbilda sig är INTE bortkastade, men det jag säger är att arbetarbarn har mycket, mycket kunskap och livserfarenhet att bidra med runt om på landets alla akademier. ännu ett medel- eller överklassbarn som planlöst studerar vidare för att det förväntas av dem är ännu en pingvin som försöker testa sina vingar: en del lyckas, andra inte.

  • Anna säger:
    2011-07-19 | 22:34:10
    Bloggadress: http://annakatarina.se

    Det där är något som retar mig. Människor som säger att de är pank, när de inte är det. Är jag pank så är jag PANK. Då har jag inte råd att göra något annat än möjligen köpa mat, typ. Jag har precis konfronterat en av mina "vänner" angående detta. Hon kunde inte komma på min dotters dop för hon var pank sa hon. 2 dagar senare visar hon stolt upp sina shoppingfynd i bloggen, och har så fortsatt. Det har nu gått 3 veckor sen hon sa att hon var pank och har var och varannan dag publicerat inlägg om vad hon köpt, ätit ute, festat, åkt. Om man kan leva så när man är pank då är jag gärna pank! Nej fy för folk utan någon som helst verklighetsförankring. Lever man så som du beskriver eller som min "vän" så har man uppenbarligen aldrig haft det riktigt knapert så man vet vad ordet pank innebär. (Och man prioriterar uppenbarligen inte sina vänner heller.)

  • Alv säger:
    2011-07-20 | 23:13:40

    Jag minns fortfarande minen jag fick från en klasskamrat när jag glatt sade att CSN hade lånat ut för mycket pengar till mig för sista terminen (en oväntad sänkning av biljettpriset) och jag resonerade som så att ett par tusen mer eller mindre på ett studielån som ändå har fler nollor än vad man vill erkänna, vad gör det.



    Den blicken jag fick... Den visade att vi inte riktigt kom från samma skikt av samhället, det är ingen som förknippar knaster i ost med lagerskadad sådan eller som har ätit spaghetti- och köttfärssåspizza.



  • den rabiata orakade flat-feministen Fanny säger:
    2011-07-26 | 21:22:25
    Bloggadress: http://arsinoe.se

    Håller med. Skulle fan aldrig säga att jag inte hade råd när det bara handlar om att jag inte vill prioritera just den saken.

  • Elin säger:
    2011-09-20 | 12:58:46

    Hej!



    Vet inte vad jag ska skriva här, mer än att anledningen till att jag kommenterar öht (och då inte ens kommenterar inlägget!) är för att jag vill sno några sekunder/minuter/timmar av din tid och fråga om du kan stötta mig när jag ska (försöka) gå ner i vikt.



    Vill inte lägga ut texten här, men OM du känner att du vill höra av dig, please do. Har fyllt i min mailadress ovan.



    /E

  • Martina säger:
    2011-10-22 | 18:00:08
    Bloggadress: http://magotsuku.blogg.se/

    Känner igen det, läser själv till socionom i växjö. Som socionom kommer man till nästan 100 procent arbeta med utsatta människor. Flera kommer ha det svårt ekonomiskt. Studenter kommer alltid klaga på att de har dåligt med pengar men det blir dubbelt fel när de får pengar från föräldrarna så fort de ber om det, så är det inte för alla. Det kan ju vara bra att kunna ha koll på sin ekonomi om man ska hjälpa andra... O vara en bra förebild

  • Johanna säger:
    2011-10-23 | 17:50:16
    Bloggadress: http://johannaslivsomstudent.blogg.se/

    Otroligt bra skrivet! Tankvärt!

Kommentera inlägget här: