Söderbergskan

din moralkaka i en bloggosfär fylld av cupcakes

Pepparkakscheesecake

Kategori: Ätbart

I brist på annat bestämde jag mig för att "snöra ihop" (som vi säger här nära polcirkeln) en julig cheesecake med pepparkakssmak (tyvärr äger jag ingen form med löstagbara kanter vilket är att föredra och inte heller någon tårtspade, därav det trista utseendet). Eftersom cheesecake smakar bäst när den fått stå till sig litet är de väldigt tacksamma att baka någon dag i förväg - således slipper man stressen och pressen på sig om att i sista stund hosta upp ett perfekt nygräddat bakverk på bordet.



Pepparkakscheesecake
8-10 bitar

Botten:
100 g smör
Cirka 30 medelstora pepparkakor

Fyllning:
200 g cream cheese
1,5 dl socker
3 ekologiska ägg
1 msk finrivet apelsinskal
2 msk pressad apelsinsaft

Topping:
200 g cream cheese
1,5 dl florsocker
Pepparkakssmulor

Gör så här:
  • Sätt ugnen på 175°C.
  • Smält smöret och låt svalna litet.
  • Stöt sönder pepparkakorna tills blott smulor återstår.
  • Rör ner matfettet i smulorna.
  • Bred ut massan i en rund form med löstagbar kant (förutsatt att du har någon, vill säga).
  • Placera formen mitt i ugnen och grädda i 10 minuter (lägg ett bakplåtspapper på gallret för att undvika spill).
  • Blanda cream cheese och socker.
  • Rör ner ett ägg i taget och slutligen apelsinskalet och saften.
  • Bred ut smeten på den gräddade pepparkaksbotten.
  • Ställ in formen mitt i ugnen och grädda i cirka 30 minuter.
  • Låt kakan kallna medan du rör ihop cream cheese och florsocker.
  • Bred ut detta på kakan och garnera med pepparkakssmulor.
  • Åh, så enkelt! Nu är det bara att längta till nästkommande dag! Enligt mig smakar cheesecakes bäst frusna, så jag förvarar den i frysen fram till en halvtimme innan servering.


bloglovin

KOMMENTARER:

  • Emmas Form - Träning & Kost säger:
    2010-12-04 | 12:13:36
    Bloggadress: http://emmasform.blogspot.com

    Yum! såg god ut!



    ang lgh i Umeå.. bästa sättet är att ringa där man söker. T.ex Lerstenen.. de har ju ingen bostadskö så som Bostaden har. Ringer man dit ökar man chansen att få lgh! =) Det säger dom själva

  • Kim säger:
    2010-12-18 | 12:10:29

    Testade ditt recept på mina svärföräldrar under dagarna som var, och det blev väldigt populärt. Tydligen ska jag baka denna cheesecake igen till julafton. Tack så mycket! :)

  • Cecilia säger:
    2010-12-22 | 04:20:19
    Bloggadress: http://soderbergskan.blogg.se/

    Vad roligt att de gillade den! :)

Kommentera inlägget här: