Söderbergskan

din moralkaka i en bloggosfär fylld av cupcakes

Irriterande uttryck som folk faktiskt använder sig av i det dagliga livet

Kategori: Dumheter

Socker/godisråtta om person med starkt sötsug (om vi ändå skall dra in djur i det hela - vad hände med det klassiska gottegris)?
Exempel Jag är en riktig liten socker/godisråtta, och unnar mig åtminstone 30 gram choklad varje vecka med gott samvete!

Den tiden på månaden
alt. lingonvecka om menstruation
Exempel Jag är tillräckligt öppen för att tala om blodflödet mellan mina ben, men omnämner det ändå som "den tiden på månaden" alternativt "lingonvecka".

Att mysa om sexuell aktivitet
Exempel Jag är tillräckligt öppen för att släppa in folk i min vagina, men väljer ändå att avstå från ett så grovt språkbruk som "knulla" eller "ha sex" kräver och hävdar i stället att vi "hade det mysigt" tillsammans. I skrift tillägger jag en blinkande smiley för att försäkra mig om att alla förstått innebörden av min diffusa formulering.

Att vara pepp om att vara laddad och upprymd
Exempel Är ni pepp på att parta i kväll?

Att parta om att delta i festliga, alkoholindränkta aktivieter
Exempel Det är klart att det blir en del partande mellan studierna. Man är bara ung en gång!

Söt som benämning på pojk- eller flickvän
Exempel Idag gick jag och Söt på bio för att se Änglagård 3. Colin Nutley är en fantastisk regissör!

Älskling/Älsklingen/Älsk om partner, använt i andra sammanhang än som tilltal gentemot vederbörande
Exempel Älskling/älsklingen/Älsk tapetserade färdigt köket igår, så duktig han är!

Gubbe använt om manligt sällskap yngre än 45
Exempel Gubben och jag tog det lugnt framför de nedladdade Arkiv X-avsnitten på min laptop. Skönt!

Fredagsmys om en stillsam kväll med vad bästa sändningstid bjuder alt. en hyrd film och en chipsskål stående på bordet (förslagsvis som uppföljning till en tacomiddag för att göra kvällen komplett)
Exempel Det är dags för fredagsmyyys!

Notera att en olycka sällan kommer ensam - använder någon sig av ett uttryck använder de förmodligen resten av dem också. Kommer ni på fler? Fyll gärna på listan!

bloglovin

KOMMENTARER:

  • Emma säger:
    2010-12-22 | 17:02:34
    Bloggadress: http://emmasform.blogspot.com

    Äh jag orkar inte bry mig hur folk skriver/pratar. Jag har garanterat använt ordet "lingonveckan". Och ordet pepp förekommer frekvent.



    Jag irriterade mig mycket på folk och deras beteende när jag var lite yngre och jag hade lika gärna kunnat skriva ditt inlägg på tiden det begav sig. Men som sagt... Det tar bara mer energi från en själv att tycka att andra är idioter och dumma.



    Givetvis kan jag också tycka annorlunda om saker och ting. Att han som cyklade på mig häromdagen var en idiot eller att de på jobbet beter sig som små svin när de inte ens kan torka upp sin egna kaffefläck från bordet. Men jag orkar allt som oftast inte älta!



    God Jul! =)

  • Ida säger:
    2010-12-22 | 17:17:18

    alltså tack, allt det där är så jävla sant.

  • evelina säger:
    2010-12-23 | 01:52:19
    Bloggadress: http://ebogdanoff.blogspot.com

    Hahahahaha så sant!

  • Alv säger:
    2010-12-23 | 14:57:16

    Sötnöt är ett uttryck jag hatarhatarHATAR, större delen av hur folk (läs: tonåringar och annat patrask) uttrycker sig i skrift är oftast en stor källa till blodtrycksförhöjning i min arma lekamen. Däremot är större delen av dessa svallningar av aggressioner oftast riktat mot att de stavar fel eller skriver i talspråk alternativt stavar rätt på fel ställe. Det värsta exemplet på senare tid är när det skrivs "dem" fast de egentligen menar "de" eller "dom". Brr...



    "Älsk" är ett fult uttryck också, har man så ont om tid att man inte ids att skriva de sista bokstäverna kanske man bara borde skriva ett ä helt enkelt.



  • Räv säger:
    2010-12-23 | 19:06:11
    Bloggadress: http://rodrav.wordpress.com

    Bättre alternativ till lingonvecka/thattimeofthemonth/annan tv-serieklyscha som varnar för humörsvängningar och chokladfest: Syndafloden. Lite bibliskt sådär.

    "A näe asså, jag kan inte följa med på vattengympa, syndafloden är här. /suckar och sneglar mot den nedärvda förbannelsen - det kvinnliga könet"

  • Vifsla säger:
    2011-01-01 | 16:09:15
    Bloggadress: http://www.welest.blogspot.com

    Jag håller med nästan fullkomligt, pepp kan hos rätt person vara ganska sött.

    Att kalla sin partner för söt eller ännu värre SÖTIS gör mej nästan lite äcklad.

    Ordet älsk (om det ens är ett ord) gör mej förbannad.

    Det värsta är dock gubbe. Jag har en kompis som alltid refererar sin och andras män som gubben. Tex "du får väl fråga gubben" eller "vad ska du och gubben göra då".

    Jag är för fan inte ihop med nån farbror heller dessutom så heter han Peter.

  • Sunna Katarina säger:
    2011-01-08 | 23:59:08
    Bloggadress: http://sunnakatarina.blogspot.com

    Söt, älsk och gubben får mig att nästan kräkas!

  • Candy säger:
    2011-05-12 | 00:25:28
    Bloggadress: http://www.eye-candy.se

    Hahaha, underbart! Får förvisso erkänna att jag använder älskling ibland själv, älsk eller söt skulle jag däremot aldrig använda & allt det andra du tar upp får mig att kräkas lite i munnen! ><

  • Beyond Sizes säger:
    2011-05-17 | 20:10:50
    Bloggadress: http://beyond-sizes.com

    Värst av allt är uttrycket Mysa när det handlar om sex. Jag är myssugen, ska vi mysa? Ursäkta mig men jag syr hellre igen pärleporten om jag får vara ärlig. Det är direkt avtändande i mina öron. Woääk.

  • Viola Morina säger:
    2011-10-23 | 20:58:19
    Bloggadress: http://mummyfied.blogg.se/

    Klockrent! Det enda jag känner mig skyldig till skulle i så fall vara fredagsmyset då, men det står jag för ;)

Kommentera inlägget här: